
Volgens mij was het 2007 of 2008, toen ik op het Nationaal Veteraan Treffen in Woerden rondliep en daar een bijzondere Magneet spotte. Ik was toen nog niet zo gericht op Magneet als dat ik dit nu ben, maar het merk had zeker al wel mijn interesse.
Volgens mij was het 2007 of 2008, toen ik op het Nationaal Veteraan Treffen in Woerden rondliep en daar een bijzondere Magneet spotte. Ik was toen nog niet zo gericht op Magneet als dat ik dit nu ben, maar het merk had zeker al wel mijn interesse.
Terwijl ik de bromfiets op foto aan het vastleggen was kwam de eigenaar er aan gelopen, dit bleek Robert Duijvestijn uit Gouda te zijn. We raakte aan de praat
en hij vertelde me dat hij de Magneet samen met zijn vader in Waddinxveen op de toen nog wekelijkse vlooienmarkt had gekocht in 1983 voor een bedrag van fl. 150,-. Hij was toen zelf net 17, op dat moment net zo oud als de brommer op dat moment. Na aanbetaling van fl.10,- ging Robert naar huis op de fiets om de rest van het geld en zijn vader te halen. De Magneet viel hem op omdat zijn vader een Cheetah had gehad in 1960.
Na de aanschaf heeft Robert de bromfiets samen met zijn vader opgeknapt waarna hij de bromfiets in zijn jeugd intensief heeft gebruikt voor o.a. schoolverkeer. De bromfiets is na de aanschaf altijd gebleven en nooit meer weggegaan en inmiddels ruim 30 jaar in bezit van Robert.
Hoewel ik er toen nog niet zo in thuis was zag ik wel dat het een bijzonder model betrof maar precies wist ik het niet. Eenmaal thuis gekomen plaatste ik een berichtje op het forum van oudebrommers.nl met een foto en al snel werd gemeld dat het een Magneet Sprintmaster uit 1966 was. Op zich best een zeldzame verschijning, maar vrijwel direct werd gemeld dat er een paar dingen aan de bromfiets niet klopten. Zo was er een 17" achterwiel in gezet, ontbrak de kettingkast en de kleurstelling was niet juist want de gehele bromfiets m.u.v. de tank was rood gespoten. En ook het kuipje was aangepast.

Ik heb Robert hier later over ingelicht en aangeboden dat als er hulp nodig was we (mijn vader en ik) hem wel wilden helpen.
De jaren gingen voorbij en het contact met Robert bleef. We ontmoeten elkaar de jaren daarna in Woerden en hielden contact over de mail.
Begin 2014 ontvingen we een mail met de vraag of wij nog bereid waren om de bromfiets in orde te maken.
Inmiddels waren we 7 jaar verder en had ik me volledig verdiept in Magneet. Ik wist dus ook dat het een unieke bromfiets was en heb na overleg met mijn vader onze hulp toegezegd.
Enkele weken later werd de Sprintmaster in april 2014 bij ons afgeleverd met de boodschap om alle tijd te nemen welke nodig was.
Het wensenlijstje was als volgt:
- 19" Achterwiel monteren
- Nieuw voorwiel of huidig voorwiel laten opknappen

- Nieuwe banden (binnen en buiten)
- Km teller repareren
- Achterlicht vervangen
- Handgrepen vervangen
- Originele rubbertjes voor de kabeldoorgang in het koplampkuipje plaatsen
- Scheur in buddy seat repareren
- Spatborden en kettinkast in andere kleur laten spuiten
- Paar beschadigingen in lak herstellen
- Kettingkast monteren
- Onderhoudsbeurt van het motorblok
Al met al een behoorlijke lijst, maar gaande weg kwamen er toch nog wat punten bij.
Want nadat we de bromfiets helemaal uit elkaar hadden gehaald bleek er toch serieuse slijtage te zijn. Zo waren de tandwielen op, en ook de zuiger was versleten.
Uiteindelijk bleken de volgende onderdelen allemaal nodig te zijn om de bromfiets weer in orde te maken.

2 stuks Velg 19"
2 set Spaken 2,6-208
2 stuks Buitenband 19x2,5
2 stuks Binnenband
1 stuks Ketting 128schakels
1 stuks tandwiel - Voor 13T
1 stuks tandwiel - Achter
6 stuks motor ophangrubber
1 stuks Pakkingset Sachs
1 stuks As t.b.v. achterbrug
1 stuks Kettinggeleider
1 stuks remstang
1 stuks Remnaaf achter
1 stuks Zuigerveren

1 stuks Zuiger + cilinder
1 stuks Kentekenplaathouder
1 stuks Motorophangbeugel
1 stuks KM teller aandrijving
1 stuks Kabelhoes
1 stuks Remhandle
1 stuks Koppelingskabel
1 stuks versnellingskabel
1 stuks voorremkabel
1 stuks Transfer set achterbrug
+ tank
1 stuks Ruitje
Daarbij kwam nog het spuitwerk, het was niet veel (enkel de spatborden en de kettingkast) maar na de montage kreeg de bromfiets er wel een compleet ander uiterlijk van.
Na, in totaal, een ruime week werk verdeeld over enkele maanden was de bromfiets volledig omgebouwd en gereviseerd. 
Robert was ondertussen flink nieuwsgierig geworden en stond te popelen om met de bromfiets te gaan rijden. Na bericht dat hij opgehaald kon worden was hij er dan ook snel. Bij aankomst herkende hij de bromfiets bijna niet meer terug. Maar het resultaat was ruim boven de verwachtingen. In de zomer van 2014 heeft Robert lekker kunnen rondtoeren en veel mooie kilometers gemaakt. Daarbij heeft hij onderweg veel bekijks en klinken er veel positieve geluiden van de mensen wie hij tegenkomt.
En dat is ook precies waarom we dit doen.
Robert, we wensen je veel plezier en behouden kilometers toe!
p.s. één onderdeel hebben we nog niet kunnen vinden voor Robert en dat is het windkuipje. Kunt u ons hier aan helpen neem dan alstublieft contact met ons op.